Kontrola zamówień publicznych, a dokładnie prawidłowości ich udzielania, to problem z którym boryka się większość zamawiających. Jednak prawidłowo prowadzonej kontroli nie powinni się obawiać.
O problemach związanych ze stosowaniem przepisów o zamówieniach publicznych, rozbieżnym orzecznictwem, wnioskach płynących z najnowszych orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej i sądów powszechnych i ich wpływem na pracę kontrolera (i postępowanie kontrolowanego), będzie można dowiedzieć się na prowadzonym przeze mnie szkoleniu, które odbędzie się w dniach 18 i 25 kwietnia w Warszawie.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest pod tym linkiem.
Zapraszamy do uczestnictwa!
Szczegółowy program szkolenia – Kontrola zamówień publicznych
1. Dobór sposobu analizy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w zależności od celu kontroli.
- Cel i zakres kontroli.
- Metodyka pracy kontrolera i jej uzależnienie od celu kontroli.
- Kluczowe dla prawidłowej kontroli elementy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Szczegółowość badania dokumentacji.
- Rola listy kontrolnej i praca z listą kontrolną.
- Obszary szczególny ryzyk wystąpienia nieprawidłowości w przypadku zamawiających z systemu ochrony zdrowia.
- Ocena stanu prawnego.
2. Zagadnienia podstawowe.
- Kiedy mamy do czynienia z zamówieniem publicznym?
- Definicja zamówienia publicznego a umowy pozornie niebędące zamówieniami publicznymi, zawarte z pominięciem ustawy – Prawo zamówień publicznych.
- Manipulacja przedmiotem zamówienia i sposobem dokonywania rozliczeń w umowie z wykonawca w celu wykazania, iż kontroler nie ma do czynienia z umową w sprawie zamówienia publicznego.
- Relacja pomiędzy prawem krajowym a regulacjami Unii Europejskiej.
- Prawidłowo sporządzona i kompletna dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Kierownik zamawiającego, jako osoba upoważniona do wykonywania czynności w postępowaniu.
- Rola i znaczenie opinii Prezesa UZP oraz orzecznictwa KIO w toku kontroli.
- Wyłączenia od obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych – metoda wykładni przepisów i analizy poprawności zastosowania wyłączeń.
- Szacowanie wartości zamówienia.
- Rola oszacowania w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena.
- Zagadnienie zamówienia nieplanowanego – czy jest odrębnym zamówieniem czy częścią większego zamówienia.
- Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania przepisów ustawy.
- Problem obiektu budowlanego.
- Szacowanie wartości zamówienia a zakres stosowania ustawy do zamówień, których przedmiotem są równocześnie dostawy, usługi lub roboty budowlane.
- Komisja przetargowa i zespół realizacyjny.
- Skład, cel i charakter komisji a ocena prawidłowości postępowania.
- Oświadczenia składane przez członków komisji i inne osoby biorące udział w udzieleniu i przygotowaniu zamówienia.
- Termin złożenia oświadczeń.
- Podejrzenie konfliktu interesów pomiędzy wykonawcą a innymi niż członkowie komisji przetargowej/zespołu realizacyjnego, pracownikami zamawiającego – sposób prawidłowego postępowania zamawiającego i wpływ na ocenę postępowania o udzielenie zamówienia.
- Zasady udzielania zamówień.
- Rola zasad udzielania zamówień i ich znaczenie w procesie stawiania zarzutów naruszenia ustawy.
- Wpływ poszczególnych zasad udzielania zamówień na interpretację przepisów szczegółowych.
- Wyjątki od zasad i ocena prawidłowości postępowania zamawiającego – kiedy mamy do czynienia z pozornym naruszeniem zasady?
- Ogłoszenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
- Tryb zamieszczania ogłoszeń i znaczenie ogłoszenia jako czynności o skutkach prawnych.
- Wstępne ogłoszenie informacyjne.
- Ogłoszenie o zamówieniu.
- Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
- Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości.
- Zmiany treści ogłoszenia.
- Czy w postępowaniach dwustopniowych można dokonywać wyjaśnień treści ogłoszenia?
- Które naruszenia norm dotyczących publikacji ogłoszeń mają znaczenie przy formułowaniu oceny prawidłowości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
3. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia.
- SIWZ i znaczenie błędów w jej treści.
- Przykłady niedozwolonych postanowień.
- Rozbieżności i wątpliwości w zakresie obligatoryjnych postanowień SIWZ.
- Wyjaśnianie treści SIWZ i dokonywanie modyfikacji jej treści.
- Wyjaśnienia/modyfikacje a przedłużenie terminu składania ofert.
- Publikacja/przekazanie SIWZ.
4. Opis przedmiotu zamówienia.
- Opis jednoznaczny i wyczerpujący – jak rozumieć te pojęcia i analizować kontrolowane postępowania.
- Dozwolone i niedozwolone ograniczenie konkurencji.
- Użycie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia – problem dopuszczalności i określenia równoważności.
- Obligatoryjne i fakultatywne specyficzne wymogi w zakresie treści opisu i ocena ich prawidłowości:
- Zagadnienie zatrudnienia na umowę o pracę.
- Wymogi związane z niepełnosprawnością użytkowników.
- Wymagania związane z realizacją zamówienia obejmujące aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, związane z innowacyjnością lub zatrudnieniem.
- Rola norm w opisie przedmiotu zamówienia.
- Specyfika i zagrożenia związane z zamawianiem usług, dostaw i robót budowlanych.
5. Warunki udziału w postępowaniu i kryteria wykluczenia wykonawcy.
- Różnice praktyczne pomiędzy warunkami udziału a kryteriami wykluczenia.
- Warunek udziału w postępowaniu a kryteria selekcji.
- Warunek proporcjonalny do przedmiotu zamówienia jako narzędzie umożliwiające ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia – analiza proporcjonalności warunku z puntu widzenia celu jego ustanowienia.
- Ocena prawidłowości formułowania warunków udziału w postępowaniu:
- Warunek dotyczący kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej.
- Warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej.
- Warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej.
- Różnicowanie sposobu spełnienia warunków udziału w postępowaniu w stosunku do konsorcjów. Dopuszczalność przed i po nowelizacji przepisów.
- Kryteria wykluczenia wykonawcy.
- Ustawowy katalog podstaw wykluczenia.
- Względne i bezwzględne (obiektywne i fakultatywne) podstawy wykluczenia.
- Procedura samooczyszczenia wykonawcy.
- Badanie ofert pod kątem zaistnienia podstaw wykluczenia i spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
- Przebieg procedury według nowelizacji i jej możliwe warianty.
- Wątpliwości związane z oceną prawną postępowania zamawiającego.
- Dokumenty potwierdzające: spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, brak podstaw wykluczenia.
- Uzupełnianie dokumentów i wyjaśnienia ich treści – ocena poprawności i zasadności wezwań zamawiającego oraz rozstrzygnięć dokonywanych w ich efekcie.
6. Badanie prawidłowości wyboru trybu udzielenia zamówienia.
- Tryby podstawowe i nie podstawowe.
- Tryb inny niż przetarg nieograniczony i ograniczony jako wyjątek od zasady stosowania trybów podstawowych i wpływ jego prawnego charakteru na wykładnię przesłanek stosowania trybów nie podstawowych.
- Analiza przesłanek stosowania trybów nie podstawowych i potencjalne pola ryzyk związanych z ich stosowaniem:
- Negocjacje z ogłoszeniem.
- Negocjacje bez ogłoszenia.
- Dialog konkurencyjny.
- Zamówienie z wolnej ręki.
- Partnerstwo innowacyjne.
- Licytacja elektroniczna.
- Terminy składania ofert i wniosków.
7. Kryteria oceny ofert.
- Kryteria obligatoryjne i fakultatywne.
- Kryterium ceny lub kosztu – specyfika formułowania kryterium kosztu i jego oderwanie od przedmiotu zamówienia.
- Kryteria oceny ofert przy określeniu stałej ceny lub kosztu.
- Kryteria ostre i nieostre, obiektywne i subiektywne, podmiotowe i przedmiotowe – granice swobody zamawiającego.
- Opis sposobu dokonywania oceny – jego rola i wymagania co do treści.
- Sytuacje niejednoznaczne.
- Proces oceny ofert i sposób jej dokumentowania.
- Komisja przetargowa i indywidualna ocena ofert.
- Rola kontrolera w ocenie prawidłowości formułowania kryteriów, sposobu dokonywania oceny oraz prawidłowości oceny ofert.
- Dwie lub więcej ofert z taką samą oceną – procedura „dogrywki” i błędy z nią związane.
8. Odrzucenie oferty.
- Wyjaśnianie treści oferty a niedozwolone negocjacje jej treści.
- Analiza przesłanek odrzucenia oferty i wnioski z orzecznictwa KIO.
- Procedura badania rażąco niskiej ceny lub kosztu.
- Przesłanki wezwania do wyjaśnień.
- Treść wyjaśnień.
- Odrzucenie oferty/uwzględnienie wyjaśnień.
- Ciężar dowodu.
- Rażąco niska cena jednostkowa i cena globalna – wyjątki od zasady.
- Specyfika wnoszenia środków ochrony prawnej.
- Zakazy odrzucenia ofert i okoliczności w których obowiązują.
- Rozbieżności w orzecznictwie na tle interpretacji przesłanek odrzucenia oferty.
9. Wybór oferty najkorzystniejszej.
- Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej.
- Obligatoryjna treść informacji.
- Uzasadnienie decyzji zamawiającego – znaczenie dla oceny prawidłowości postępowania.
- Przekazanie informacji o wyniku postępowania i obowiązki publikacyjne zamawiającego.
10. Unieważnienie postępowania z naruszeniem przepisów ustawy.
- Przesłanki unieważnienia o charakterze powszechnym – adresowane do wszystkich zamawiających.
- Przesłanki unieważnienia o charakterze szczególnym – adresowane do zamawiających w specyficznej sytuacji.
- Unieważnienie postępowania jako czynność powodująca skutki prawne.
11. Umowa w sprawie zamówienia publicznego.
- Termin zawarcia umowy, sposób jego liczenia i konsekwencje jego niedochowania.
- Opis przedmiotu zamówienia – SIWZ – oferta wykonawcy – umowa w sprawie zamówienia publicznego: wzajemna relacja tych dokumentów i możliwy zakres różnic pomiędzy nimi.
- Strony umowy w sprawie zamówienia publicznego.
- Zmiany umowy – przesłanki dopuszczalności i obowiązki dowodowe i publikacyjne zamawiającego.
- Zmiana umowy będąca udzieleniem nowego zamówienia.
- Badanie zaistnienia przesłanek unieważnienia umowy lub jej części jako szczególne zadanie kontrolera.
12. Tzw. zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – nowa kategoria zamówień wyodrębniona w związku z likwidacją podziału na usługi priorytetowe i niepriorytetowe.
- Odrębności w zakresie trybu udzielenia zamówienia od zasad ogólnych.
- Zróżnicowanie rygorów udzielania zamówień w zależności od ich wartości.
- Zasadnicze pola ryzyk związanych z dyskryminacją wykonawców.
- Trudności w ocenie prawidłowości postępowania zamawiającego.
13. Znaczenie przepisów przejściowych zawartych w ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy prawo zamówień publicznych i niektórych innych ustaw dla pracy kontrolera.
- Przegląd regulacji przejściowych.
- Prawidłowa ocena stosowania przepisów do konkretnego postępowania będącego przedmiotem kontroli.
Liczba czytelników: 1 183